maanantai 22. marraskuuta 2010

1/4 matkaa suoritettu

Suurimmat pahoitteluni, tuon luokkaretken loppupatka jaa viela hieman, mutta huomenna on vapaa paiva eika mulla taalla oo kummoisempaakaa tekemista. Siis! (sori pisteet on taas vahan aikaa poissa pelissa, ごめんなさい。)
Tuli tallainen kysymys perheenvaihtoa koskien:

Vaihdatko koulua samalla, kun vaihdat isantaperhettasi?
- En. Olen kokoajan samassa kaupungissa (Shiraoi), ja perheita vaihtelen sen 4 perhetta. Jokainen perheeni asuu Shiraoin kaupungissa. Vaikka perhe vaihtuu, ei minulla minnekkaan katoa entinen perheeni. Tuossa ihan parin kymmenen metrin paassa on ensimmaisen hostperheeni vanhempieni tyopaikat, joten jos itku tulee niin sinne siis! Olisihan se epareilua oppilasta kohtaan etta saisi kokea saman kouluhardellin 4 kertaa (ei se minua haittaisi, mutta kerrankin kun olen alkanut tuntemaan ihmisia ja oikeasti ollaan kavereita monen kanssa) ja jattamaan aina kaverinsa toiseen kouluun.

Nama seuraavat kysymykset ei sitten ole kenenkaan lahettamia minulle, mutta kysyn aivan itseltani, koska minua aluksi pelotti nama asiat.

Onko perheiden vaihto huono asia?
- Minullakin oli ennakkoluuloja, kun sain kuulla etta minulla on useampi hostperhe kuin se yksi, mika on ehka yleisin tapa vaihtarijarjestoilla. Mutta monessa perheessa on montaa hyvaa puolta:
+ nakee uusia ihmisia paljon
+ eri tapoja elaa, ei ehdi kyllastya
+ ja kun ei ehdi kyllastya, ei ehdi riitaantua
+ tulee ensimmaisten viikkojen fiilikset mielee, kaikki on viela uutta ja mukavaa :)

Tykkaan tasta perheesta tosi paljon. Asun siis kahden tyton ja yksinhuoltajan kanssa, joilla on oma hotelli ja samassa hotellirakennuksessa asuu myos isoisa ja isoaiti. Kaytannossa nukutaan vaan yot omassa asunnossa ja paivat ollaan mummolassa. Mina tykkaan tallasesta mummolassa asumisesta kauheasti, oon Suomessakin sellanen mummolaihminen itekki ja japanilaiset mummot ja papat on ihania! Tosi mukavia on ollut. Lisaksi naa nayttaa kattovan kamalsti amerikkalaisia sarjoja, kuten katottiin lauantaina ja sunnuntaina putkeen Heroesin eka tuotantokausi ja nyt on menossa nakojaan Menthalistin eka tuotantokausi. Laitetaan yleensa japaniaanet ja enkkutekstit, mitka kay mulle TOSI mainiosti, kun tajuan enemman tekstia kun aanta. Englantia oon oppinu silleen etta tekstia ymmarran enemman ku Suomessa ja puhettakin aika hyvin (japanilaisten englanti on helpommin ymmarrettavaa ku amerikkalaisten, japanilaisten aksentti on vahan saman tyylinen ku suomalaisten ja se on helpompaa kuunnella.). Tosi nautinnollisia paivia on ollu, nyt luen aitin lahettamaan Anna Kareninaa, voi, on tosi hyva kirja! Oon ahmassu jo ensimmaiset 300 sivua kahen paivan aikana, vaikkei oo enaa kamalan helppoa lukea nopeasti suomea.

Japania todennakosesti tassa perheessa alan puhumaan ihan kunnolla, kun taalla osataan todella todella vahan englantia, enka pida s ita yhtaan huonona asiana. Englannin tunneillakin ku opettaja kayttaa jotain ihmeellista sanaa niin nykysin on englanti suomi sanakirja sita varten, silla japanilaiset jos ne osaa hyvin englantia niin ne sit osaa aivan ihme sanoja ja kayttaaki niita paljon. Ja niitten elektroniset sanakirjatkin on ihan katevia, mutta yleensa tulee sellanen sana vastaan, josta ei tajua ollenkaan! Joten kiitos aiti viela kerran!

Joudun lahettamaan Suomeen ainakin yhden paketin, luultavasti myos enemman. Silla ainakaan sita japanilaista nukkea, joka on noin 1m korkea, en saa matkalaukussa kotiin. ;) Mutta tassa muutossa mulla kerty yhteensa 9 erinlaista pussia ja laukkua, etta uskon lahettavani aika monta pakettia Suomeen. 2-5 laatikkoa kuulostais iha realistiselta, mutta yritan nyt helpoiten ja edullisimmin yrittaa vahentaa rompetta (joukossa on viela paljon kayttamattomia vaatteita, kuluneita juttuja ja asioita mita en halua ottaa mukaani)

Mutta aika nayttaa! Tarkoitus olisi paasta elavana Japanista pois. :) Tanaan ei ole ollut kovin mukava paiva, ei sen kummemmin mitaan kamalaa ole tapahtunut, pari ilkeaa vastoinkaymista vaa inhottaa.. Mutta huomenna on loma ja
"Maanantai, ei taaskaan ollut kaikkein armeliain"

Sehan tiedetaan aina joka maanantai.

PS. Rakastan mun huonetta (aitille lahettelen pian kuvia :) picasa on vaa kohta taynna, teen jonku uuden valokuva-albumin)! Ja varsinkin sankya! On ihana menna nukkumaan kun peitto, tyyny ja lakanat on sellasta porrokarvaa ja lamminta, ja katossa on kamalasti niita hehkuvia kuvia. :D Musta on tullu Japanissa 5 vuotias uudelleen! Harmittaa hieman et varastin Mana-chanilta huoneen, mulle ois kylla kelvannu nukkua vaikka olohuoneessa. Mutta olen vain 3kk, kai Mana-chan pystyy sen ajan elamaan aitinsa kanssa samassa (hienossa!) huoneessa!

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moi!

Onpa kivaa, että se paketti tuli niin nopeesti. Arvasin, että tykkäät Anna Kareninasta! Itse luin sen opiskeluaikana, ja vaikka en muuten paljon venäläisiä klassikoita olekaan jaksanut lukea, niin Anna Karenina oli todella helppolukuinen, tunteita herättävä ja moniulotteinen kirja.

Mulla olis täällä sulle lähdössä kirje ja kuvia Kallesta (se on kasvanut hurjasti) ja muistakin... laita uusi osoitteesi, niin tulee suoraan sinne.

hauskoja päiviä ja terkkuja täältä kaikilta,

t. äiti

Anonyymi kirjoitti...

Kiva ku jaksat viäl kirjotella :D Mulla ois ny sellai kysymys, et mitä sä teet siäl vapaa-ajallas?

Niina kirjoitti...

Ja sinahan jatkat lukiota, koska mina en ala siella yksin 94 penskojen kanssa istumaan:D

Eveliina N kirjoitti...

Kiitos aiti, kyselen osotetta tuossa piakkoin, lahetan sitten vaikka Facebookiin, en kehtaa kaikille siita ilmoittaakkaa.

Anonyymi: Juu hyvin jaksan kirjoitella. Vapaa-aika menee viela aikalailla kotona istuessa, silla kavereilla ei oo Japanissa tapana ku tavata viikonloppuisin ja mulla nyt ei viela oo muuta ku ihme hengailukaverieta (oikeestaan luettelen kaikki, jotka puhuu mulle, mun kavereiksi) ja on viela vahan liikaa kielimuuri edessa. Elokuvia kahtelen aika mukavasti (yleensa japanipuheilla ja enkkutekstein) ja autan kotitoissa, siivoan ja dataan. Aika tylsa elama siis. Joskus meen yksin shoppailee. Taalla uudessa perheessa on kaks mun ikasta tyyppia, niin voin aika helposti puhua niille. Nuoret tahtoo olla hieman ujoja, ja yleensa puhunki enemman vanhempien kanssa, jjotka ei enaa ujostele puhua. :) Jos perheella on suunnitelmissa jotain vapaa-ajalle, toki meen sinne. Js sitten kerran viikossa on japanin tunnit, kerran kuukaudessa eri japanin tunnit ja sitten kaks kertaa viikossa kuviskerho. Kuviskerho on kylla alkanu tylsaksi, se on vahan liianki vapaamielinen, kaytannossa siellei teha mitaan. Mielummin voisin liittya johonki liikuntakerhoon, mutta toisaalta havettaa vaihtaa kerhoa, kuviskerhossa on tosi paljon mun kavereita.. Vapaa-ajan erikoisimmista tapahtumista aion aina erikseen tanne kertoa ja tietenkin kaikesta muustakin. Voin ottaa seuraavassa aiheessani sen esille. :) Vapaa-ajan kayton.

Niina: Joo jos ma viela jaksaisin. On taalla jotenki koulun kaynnista jaany huono maku suuhun ku taa lukio jossa kayn nii kaikki on aika huonoja oppilaita. Joten mulla on pinttyny paahan jotenki et opiskelu on tylsaa. Mutta ku aattelee viimevuotta nii ei se opiskelu ollu oikeestaa raskasta ja tylsaa, pitaa ianaki yks vuosi kayda ennen ku voi sanoa ONKO se tylsaa vai ei. ;)
Ja tosi ihanaa ku meidan lukiossa on paljo vaihtareita lahteny, vaihtarithan on tunnetusti mita hauskinta seuraa. ;)) Ja ku ymmartaa toisia just ku tulee takasi Suomeen ku on unohtanu kaiken jne. :D Ma mietin et mitenhan paasen elavana lapi englannin, aikan, ruotsin ja matikan, ku en muista niista ihan mitaa. Englantia kaytan kylla taalla mut eipa taa oo kauheena sanavarastoa kattanu. Toisaalta englanninkieliset leffat ja ohjelmat tajuan aika hyvin, etta varmaan se on kehittany sita. Mutta luulen et ruotsissa on ISO ongelma, en osaa enaa ku jag heter eve vad heter du.